Deputații au aprobat legea care prevede măsurile dispuse în starea de alertă. După ore întregi de dezbateri, parlamentarii au făcut mai multe modificări. Legea a fost adoptată de Camera Deputaților, care este for decizional. S-au înregistrat 267 de voturi pentru, 26 împotrivă, 4 abțineri, iar 3 parlamentari nu au votat.
Chiar dacă a trecut de Parlament, s-ar putea ca în weekend să nu existe restricţii.
Deputaţii au respins propunerea PNL ca starea de alertă să intre în vigoare imediat după publicarea în Monitorul Oficial, astfel că aceasta ar putea fi instituită cel mai devreme luni, după două zile în care parlamentarii vor putea ataca la CCR proiectul, şi încă trei zile după publicarea în Monitorul Oficial.
Guvernul ar putea să găsească o soluţie legală să impună respectarea unor restricţii şi în weekend, dar acest lucru se va decide în şedinţa Executivului de joi.
După instituirea stării de alertă, oamenii vor putea merge la cumpărături în spaţii comerciale mai mici de 15.000 mp.
Deputaţii din Comisia juridică au modificat, din nou, proiectul privind instituirea stării de alertă. Parlamentarii au decis că, din 15 mai, vor fi deschise mall-urile mai mici de 15.000 de metri pătrați, transmite Mediafax.
„Art. 9. – (1) Pe durata stării de alertă se pot suspenda activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu acordul CNSSU. (2) Măsura prevăzută la alin. (1) nu se aplică în cazul centrelor comerciale mici de sub 15.000 mp, cu magazine individuale din incintă de sub 500 mp fiecare”, conform proiectului modificat în Camera Deputaților privind instituirea stării de alertă.
Deputatul UDMR care a venit cu această propunere susţine că este necesară, deoarece în provincie centrele comerciale oamenii nu vin pentru a petrece timp liber, ci doar pentru a face cumpărături strict necesare, aşadar nu există niciun pericol de infectare.
Totodată, deputatul UDMR afirmă că spaţiile comerciale din provincie au suprafeţe mici, nu sutn aglomerate, iar oamenii petrec între 10 şi 30 de minute.
PNL a venit în comisia juridică cu un articol prin care starea de urgenţă ar intra în vigoare imediat după publicarea proiectului în Monitorul Oficial. Legea în vigoare nu permite însă acest lucru, fiind necesară intrarea în vigoare abia la trei zile după publicarea în Monitorul Oficial al proiectului.
Deputaţii dezbat, la ora transmiterii acestei știri, ultimele modificări aduse proiectului de instituire a stării de urgenţă, urmând ca la final să voteze, decizional.
Amendamentul potrivit căruia starea de alertă intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial a fost menținut, deși este unul neconstituțional. Constituția prevede că o lege intră în vigoare oficial la trei zile după publicarea în Monitorul Oficial.
Ședința Comisiei Juridice a Camerei Deputaților a fost reluată în jurul orei 17:30. Ulterior, au fost adoptate noi amendamente:
De asemenea, potrivit noii forme a legii referitoarea la starea de alertă, pe durata acesteia, posturile vacante sau temporar vacante din cadrul Ministerului Sănătăţii şi unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea Ministerului Sănătăţii, inclusiv funcţiile publice de execuţie si conducere, pot fi ocupate de funcționari publici sau personal contractual, prin numire, fără concurs. Numirea se face prin ordin al ministrului sănătății și încetează de dreptîn cel mult 30 de zile de la data încetării stării de alertă.
În lege au fost introduse mai multe sancțiuni pentru nerespectarea măsurilor dispuse de autorități, însă deputații au respins articolul care prevede măsurile respective. Altfel spus, deputații au stabilit pedepse pentru fapte care nu există.
În plus, a fost adoptat un amendament care prevede intrarea în vigoare a legii imediat după publicarea în Monitorul Oficial. Deși prevederea este neconstituțională, legea ar putea intra în vigoare vineri, astfel încât, în weekend să poată fi aplicate măsuri de restricție, relatează Digi24.
Amendamentul care prevede că legea intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial a fost propus de deputatul PNL Florin Roman și a fost adoptat de Comisia juridică prin voturile PNL și Pro România, în timp ce deputații juriștii UDMR și USR s-au abținut.
De asemenea, o altă modificare a fost făcută la categoria amenzilor. Astfel, în perioada stării de urgență, cuatumul maxim al unei amenzi poate fi de 2.500 de lei.
La momentul transmiterii acestei știri, forma proiectului de lege privind starea de alertă în urma modificărilor făcute de Comisia Juridică este votată online de deputați.
„Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate potrivit legii penale infracțiuni, următoarele fapte săvârșite pe durata stării de alertă:
a) neluarea de către conducătorii serviciilor de asistență socială, a măsurilor stabilite conform art.44 alin.(2) lit.e), referitoare la adaptarea programului de lucru sau la permanentizarea activității;
b) neluarea de către conducătorii autorităților sau instituțiilor la nivelul cărora sunt constituite centrele operative pentru situații de urgență, a măsurilor pentru permanentizarea activității acestora, conform art.44 alin.(2) lit.f);
c) neexecutarea măsurilor stabilite conform art.44 alin.(3) lit.a), referitoare la evacuarea temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate să pună în aplicare aceste măsuri;
d) împiedicarea de către orice persoană fizică, a executării măsurilor de evacuare temporară a persoanelor și bunurilor din zona afectată sau posibil a fi afectată, stabilite conform art.44 alin.(3) lit.a);
e) împiedicarea de către orice persoană fizică, a distribuirii ajutoarelor de primă necesitate pentru persoanele și animale afectate, stabilite conform art.44 alin.(3) lit.b);
f) neefectuarea lucrărilor stabilite conform art.44 alin.(3) lit.c), referitoare la modificarea de urgență a mediului înconjurător și infrastructurii, de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate prin hotărâri ale comitetelor pentru situații de urgență să pună în aplicare aceste măsuri;
g) împiedicarea de către orice persoană fizică, a efectuării lucrărilor stabilite conform art.44 alin.(3) lit.c), referitoare la modificarea de urgență a mediului înconjurător și infrastructurii;
h) nerespectarea de către persoanele fizice, a măsurilor individuale de protecție a vieții și pentru limitarea efectelor tipului de risc produs asupra sănătății persoanelor, stabilite conform art.44 alin.(3) lit.d);
i) nerespectarea de către persoanele fizice, a măsurilor de izolare la domiciliu stabilite conform art.44 alin.(3) lit.d);
j) nerespectarea interdicțiilor stabilite conform art.44 alin.(4) lit.a), de a organiza mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise;
k) participarea persoanelor fizice la mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau la alte tipuri de întruniri, în spații deschise, ori la întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise, interzise în conformitate cu art.44 alin.(4) lit.a);
l) desfășurarea de către organizatori, a unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, ori a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise, cu nerespectarea măsurilor stabilite conform art.44 alin.(4) lit.a);
m) circulația persoanelor, pietonală sau cu vehicule, în locurile și, după caz, în intervalele orare în care aceasta a fost interzisă sau restrânsă potrivit art.44 alin.(4) lit.b);
n) nerespectarea de către persoanele fizice, a interdicției de ieșire din zonele stabilite în conformitate cu art.44 alin.(4) lit.c) sau încălcarea intervalelor orare în care este permisă ieșirea din aceste zone;
o) nerespectarea de către persoanele fizice, a interdicției de ieșire din clădirile, localitățile sau zonele geografice în care a fost instituită carantina potrivit art.44 alin.(4) lit.c);
p) nerespectarea de către operatori, a măsurilor stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.d), referitoare la restrângerea sau interzicerea transporturilor rutiere, feroviare, maritime, fluviale, aeriene sau cu metroul ori încălcarea intervalelor orare în care acestea sunt permise;
q) nerespectarea de către conducătorii instituțiilor sau operatorilor economici, a condițiilor stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.f), referitoare la desfășurarea activității acestor instituții sau operatori economici;
r) nerespectarea de către conducătorii instituțiilor sau operatorilor economici, a măsurilor stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.f), referitoare la suspendarea temporară a activității acestor instituții sau operatori economici;
s) neefectuarea lucrărilor pentru demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantații sau păduri, de către persoanele fizice sau juridice ori de către personalul instituțiilor și autorităților publice desemnate potrivit art.44 alin.(4) lit.g);
ș) împiedicarea de către orice persoană fizică, a efectuării lucrărilor pentru demolarea parțială sau totală a unor construcții, instalații sau amenajări, mutarea/dezmembrarea unor bunuri/mijloace mobile ori pentru inundarea controlată a unor terenuri, culturi, plantații sau păduri, stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.h);
t) neefectuarea de către operatorii economici, a activităților în folosul comunităților locale, stabilite potrivit art.44 alin.(4) lit.i).